• Data: 2025-02-10 Autor: Katarzyna Bereda
Jestem prezesem i właścicielem spółki, która od ok. 20 lat nie prowadzi działalności. Nie ma żadnych zobowiązań. Nie likwiduję jej ze względu na koszty i może przyszłe wykorzystanie. Jakieś 15 lat temu zgłosił się do mnie windykator z EBG z roszczeniem kupionym od Orange Polska z tytułu niezapłaconych faktur. Spółka nigdy nie korzystała z usług telekomunikacyjnych, nigdy wcześniej nie otrzymała faktury ani wezwania do zapłaty z Orange lub innego podmiotu. Skontaktowałem się z Orange i wyjaśniłem im, że to jakieś oszustwo. Firma Orange przeprosiła i obiecała wyjaśnić sprawę u źródła. Po kilku latach zacząłem otrzymywać telefony z GetBack w tej samej sprawie. Przesłałem im komplet dokumentów źródłowych, jakie uzyskałem od Orange, tj. fakturę i wydruk z KRS, na których widnieją fałszywe dane, ale windykatorzy nadal dzwonią po kilka razy w tygodniu. Czy można w tym przypadku mówić o próbie wyłudzenia? Czy powinienem zgłosić sprawę na policję?
Jeżeli Pana wyjaśnienie nie poskutkuje i firma windykacyjna dalej będzie egzekwowała od Pana zadłużenie, które nie istnieje, jak najbardziej może Pan złożyć zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa. Jeżeli bowiem świadczenie zostało spełnione, nie istnieje – tak jak w Pana przypadku – lub jest przedawnione, powinien to Pan wskazać, a w przypadku braku podjęcia działań przez firmę może Pan skierować sprawę do prokuratury – zarówno o oszustwo, jak i o nękanie.
Należy bowiem podnieść, iż jeżeli firma windykacyjna nęka Pana i nakłania do spełnienia świadczenia nieistniejącego, którego nie musi Pan spełnić, firma ta może ponieść za to odpowiedzialność. Zgodnie bowiem z najnowszym orzecznictwem firma windykacyjna nie może nękać dłużnika, a także straszyć dłużnika wpisami do rejestru dłużników za dług, który nie istnieje lub jest przedawniony. Tak wskazał chociażby Sąd Apelacyjny w Warszawie, sygn. akt VI ACa 84/11.
Marginalnie bowiem także należy podnieść, iż zgodnie z treścią art. 190a Kodeksu karnego:
„§ 1. Kto przez uporczywe nękanie innej osoby lub osoby dla niej najbliższej wzbudza u niej uzasadnione okolicznościami poczucie zagrożenia, poniżenia lub udręczenia lub istotnie narusza jej prywatność, podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.
§ 2. Tej samej karze podlega, kto, podszywając się pod inną osobę, wykorzystuje jej wizerunek, inne jej dane osobowe lub inne dane, za pomocą których jest ona publicznie identyfikowana, przez co wyrządza jej szkodę majątkową lub osobistą.
§ 3. Jeżeli następstwem czynu określonego w § 1 lub 2 jest targnięcie się pokrzywdzonego na własne życie, sprawca podlega karze pozbawienia wolności od lat 2 do 15.
§ 4. Ściganie przestępstwa określonego w § 1 lub 2 następuje na wniosek pokrzywdzonego”.
Z uwagi na powyższe proponuję skierować do wierzyciela pismo ze wskazaniem okoliczności przedawnienia roszczenia i wezwaniem do zakończenia podejmowanych czynności pod ewentualnym rygorem podjęcia kroków prawnych. Należy bowiem podnieść, iż spraw związanych z nękaniem firm windykacyjnych jest bardzo wiele i sądy najczęściej – jak wskazałam powyżej – stają po stronie pokrzywdzonych, oceniając zachowanie firm windykacyjnych jako nadmierne i bezprawne. Oprócz tego może także zostać przypisany zarzut oszustwa.
Przykład 1
Pan Kowalski otrzymał wezwanie do zapłaty za usługi telekomunikacyjne, z których nigdy nie korzystał. Mimo przedstawienia dowodów na to, że nie był abonentem danego operatora, firma windykacyjna uparcie domagała się uregulowania rzekomych należności.
Przykład 2
Pani Nowak została obciążona kosztami abonamentu telewizyjnego, którego nigdy nie zamówiła. Pomimo wielokrotnych zgłoszeń i wyjaśnień, że nie posiada żadnego urządzenia umożliwiającego odbiór tych usług, firma windykacyjna nadal wysyłała wezwania do zapłaty.
Przykład 3
Pan Wiśniewski otrzymał wezwanie do uregulowania pożyczki zaciągniętej ponad dekadę temu. Mimo posiadania potwierdzenia spłaty całości zadłużenia, firma windykacyjna nadal domagała się zapłaty, twierdząc, że wcześniejsze płatności nie zostały prawidłowo udokumentowane.
Coraz częściej Polacy spotykają się z problemem bezpodstawnych wezwań do zapłaty. Firmy windykacyjne, działając często w sposób agresywny, domagają się uregulowania długów, których konsumenci nigdy nie zaciągnęli. Przykłady błędnych danych osobowych, usług nieświadczonych czy przedawnionych roszczeń pokazują, jak łatwo można paść ofiarą takich praktyk. Artykuł ten przedstawia realne sytuacje, z którymi borykają się konsumenci, oraz podpowiada, jak bronić swoich praw w obliczu bezpodstawnych roszczeń.
Nie pozwól, by bezpodstawne roszczenia Cię przytłoczyły. Nasza kancelaria oferuje szybkie i skuteczne porady prawne online. Uzyskaj profesjonalną pomoc, nie wychodząc z domu! Aby skorzystać z naszych usług, opisz swój problem w formularzu pod artykułem.
1. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny - Dz.U. 1997 nr 88 poz. 553
2. Wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie, sygn. akt VI ACa 84/11
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę wypełniając formularz poniżej ▼▼▼ Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online
Zapytaj prawnika